DE EERSTE VROUW

SUSAN SMIT

In haar historische roman De eerste vrouw vertelt Susan Smit het romantische glitter en glamour-verhaal van het begin twintigste-eeuwse Hollywoodstel Lou Tellegen en Geraldine Farrar.

De eerste vrouw van Susan Smit is een liefdesverhaal - en wat voor één! Smit kwam op het spoor van een in hun tijd befaamd Hollywoodstel: acteur Lou Tellegen (1883-1934) en sopraan Geraldine Farrar (1882-1967) en zette haar fantasie aan het werk. Het verhaal dat ze schreef, waarin beide geliefden om beurten aan het woord komen, heeft een link met Nederland, want Lou Tellegen stamt uit het Brabantse Sint Oedenrode.
Op zijn zeventiende vertrekt de ambitieuze, rusteloze Lou naar Parijs, vast van plan om het daar te gaan maken als acteur. Hij heeft de meisjes voor het uitkiezen. De Amerikaanse Geraldine bouwt intussen rustig haar – zoals later blijkt - grootse carrière op. De twee ontmoeten elkaar in 1915 in New York en daarna in Hollywood. Geraldine is een minder gemakkelijke prooi dan de dames die zich doorgaans aan Lou's voeten werpen. Ze is onafhankelijk: 'Ik heb geen echtgenoot nodig om het verschil te maken tussen zin en zinloosheid.' Dat trekt hem aan en al snel trouwen ze. Maar ze zijn ook heel verschillend. Zij is geïnteresseerd in kunstzinnige uitingen, hem gaat het in zijn werk puur om succes. En laat zij dat nu veel meer hebben dan hij… Het zorgt voor problemen. Hun liefde is gedoemd, dat is vanaf het begin van het boek al duidelijk.
Susan Smit schildert niet alleen het verloop van een gepassioneerde relatie, maar geeft ook een beeld van een roerige tijd. In haar roman maken de nodige historische figuren hun opwachting: beeldhouwer Auguste Rodin, de Duitse kroonprins Wilhelm (verkikkerd op Geraldine), dirigent Arturo Toscanini (heeft affaire met Geraldine) en filmproducent Cecil B. DeMille. Voeg daarbij het feit dat dit een boek is waarin je mooie, wijze zinnetjes blíjft aanstrepen - 'Ik was jong en begreep nog niet dat de blik waarmee we onze beminde bekijken meer zegt over ons eigen hart dan over dat van de ander' - en je weet dat je met De eerste vrouw heerlijke leesuren gaat beleven.

Susan Smit (1974) is columnist en schrijfster van romans en van boeken over moderne spiritualiteit. Over haar bekendheid zei ze in een interview dat ze die ziet als een bijproduct van haar kunst, net zoals Geraldine Farrar dat doet in haar roman De eerste vrouw: 'Terwijl Lou Tellegen juist verslaafd was aan publieke aandacht en aanzien. Hij leefde van zijn status. Een zucht die je vandaag de dag steeds meer ziet.'

Lees meer Susan Smit:
Vloed
Giselle