JUDAS

ASTRID HOLLEEDER

Je moet haast wel onder een steen hebben geleefd als je het rumoer rond de verschijning van het boek Judas van Astrid Holleeder hebt gemist. Hierin vertelt de zus van de voormalige 'knuffelcrimineel' Willem Holleeder hoe haar broer niet alleen in de onderwereld heerste, maar ook binnen zijn familie.

Ontluisterend. Niet dat er nog veel luister was, maar toch, ontluisterend is het eerste woord dat bij je opkomt als je Judas leest, het geruchtmakende boek dat advocaat Astrid 'zus-van' Holleeder in november 2016 totaal onverwacht publiceerde. Nederland raakte er niet over uitgepraat. Geen wonder, want Judas is een verbijsterend boek.
Het leven van de familie Holleeder veranderde voorgoed nadat 'Wim' in 1983 samen met zijn 'bloedgabber' Cor van Houts biermagnaat Heineken en zijn chauffeur Doderer had ontvoerd. Maar daarvóór was het thuis ook geen feest, laat Astrid, de jongste dochter van de familie, in haar boek zien. Vader Holleeder was een ware tiran. Zijn zoon Willem neemt die rol van hem over. Als Van Houts in 2003 op straat wordt doodgeschoten, weten Astrid en haar zus Sonja, die getrouwd is met Van Houts, wie daar achter zit. 'Wim was degene die de wens koesterde dat Cor zou sterven, Wim was degene die Cors dood bestelde. En Wim was degene die zijn dood door een spervuur aan kogels liet uitvoeren.'
De zussen beginnen na deze liquidatie moed te verzamelen om hun gewetenloze broer – die als een soort knuffelcrimineel wordt gezien als hij in 2012 weer eens vrijkomt – voorgoed achter de tralies te krijgen. Om munitie tegen hem te verzamelen wordt Astrid zijn vertrouweling. Dat de zussen, samen met de weduwe van crimineel Sam Klepper, in 2014 uiteindelijk met de politie gaan praten (terwijl Wim in die tijd vrij rondloopt!), geeft aan hoe wanhopig ze zijn.
Sinds bekend is geworden dat ze tegen haar broer heeft getuigd, leeft Astrid Holleeder nog meer in angst. 'Ik geef jou levenslang, maar heb daardoor zelf ook levenslang,' schrijft ze. Ze is ervan overtuigd dat Wim haar zal laten boeten, ook al zit hij 'binnen', en ook daarom heeft ze Judas geschreven. Zij wil één keer alles vertellen. En dat is goed nieuws voor ons, want wij willen alles weten. Hoe ontluisterend ook…

Astrid Holleeder (1965) is advocate. Haar in november 2016 gepubliceerde boek Judas werd onmiddellijk een bestseller. Het succes beperkt zich niet tot onze landsgrenzen, de rechten van het boek werden (tot nu toe) verkocht aan Amerika, Duitsland, Zweden en Denemarken. 'Ik heb mijn familie niet geterroriseerd. Als dat boek niet over mij zou gaan, zou ik net zo geschokt zijn als iedereen. Maar wat Astrid zegt, klopt niet,' was Willem Holleeders commentaar in de rechtbank.