VRIJ MAN

NELLEKE NOORDERVLIET

Vrij man, de even indringende als moderne historische roman van Nelleke Noordervliet, is een ware pageturner. Het verhaal speelt zich af in de Gouden Eeuw, met alle mensen, ontdekkingen en politieke onrust die daarbij horen.

In de romans van Nelleke Noordervliet komt vaak geschiedenis om de hoek kijken, en dan bezien vanuit een intelligente, eigentijdse blik. Een interessante combinatie. In haar roman Vrij man maakt Noordervliet een tijdreis door de Gouden Eeuw. Op het hedendaagse dorpsplein van het Amerikaanse Woodstock ontmoet het alter ego van de schrijfster Menno Maartenszoon Molenaar, afkomstig uit het zeventiende-eeuwse Nederland. De medicus en jurist is familie van de beroemde schilder Jan Miense Molenaar - een van de vele fictieve beroemdheden die in dit boek hun opwachting maken, naast historische figuren als Johan de Witt, Constantijn Huygens en bovenal de filosoof Spinoza. Als ze van haar verbazing is bekomen neemt de schrijfster Menno Molenaar mee naar huis (een appartement aan de Hudson; Rotterdam heeft zij verlaten) en probeert hem aan de praat te krijgen. In het vanuit een aantal perspectieven vertelde verhaal zal de schrijfster zich regelmatig nadrukkelijk manifesteren en commentaar leveren op wat er gebeurt.
In Vrij man schildert Noordervliet de Werdegang van Molenaar, en dus van de Gouden Eeuw, op een manier die maakt dat je haast gaat denken dat ze erbij is geweest. Het was een tijd waarin er veel belangstelling was voor de wetenschap. Molenaar houdt zich net als vele tijdgenoten hartstochtelijk bezig met de vraag: wat is de ziel en waar gaat hij na de dood heen? Hij ontwikkelt zich tot spion, heeft affaires, zit heel dicht bij de macht en maakt veldslagen mee. En dan vertrekt hij naar de Nieuwe Wereld.
De rode draad in dit boek vormt Spinoza (hier meestal Benton genoemd), die Menno Molenaar tijdens zijn studie in Leiden leert kennen en door wie hij zich laat inspireren. Molenaar wil net zo vrij leven als hij en zich minder laten bepalen door het verleden, tradities en religie. Lukt hem dat? Vrij man leest als een avonturenroman, zowel door de bijzondere vorm als door de kleurrijke inhoud.

Nelleke Noordervliet (1945) is een van de belangrijkste hedendaagse Nederlandse auteurs. Ze debuteerde in 1987 met Tine of De dalen waar het leven woont en heeft sindsdien een groot en gevarieerd oeuvre opgebouwd, bestaande uit romans, novellen, toneelstukken, verhalen en columns. Onlangs verscheen van haar Aan het eind van de dag, een roman waarin een politica terugkijkt op haar turbulente leven.

Meer lezen van Nelleke Noordervliet?
De naam van de vader
Snijpunt