ALSOF HET VOORBIJ IS

JULIAN BARNES

Julian Barnes is schrijver van een groot en veelzijdig oeuvre. De melancholieke roman Alsof het voorbij is neemt daarin een belangrijke plaats in. Barnes won er in 2011 de Man Booker Prize mee.

Alsof het voorbij is van de gerenommeerde Britse auteur Julian Barnes is een mooi weemoedige roman over oud worden, herinneringen en berouw. Aan het woord is Tony Webster, een man op leeftijd die zich meer dan ooit bewust is van het verstrijken van de tijd. Zijn leven is tot nu toe betrekkelijk aangenaam verlopen. Hij had een baan die hem nu een goed pensioen oplevert, zijn scheiding verliep probleemloos, en zijn dochter Susan is onafhankelijk. Aan het einde van zijn leven komt hij tot de conclusie dat het avontuur aan hem voorbij is gegaan.
In het eerste deel van het boek kijkt Webster terug op zijn schooltijd. Hij herinnert zich hoe op de middelbare school een nieuwe leerling in de klas kwam: Adrian Finn. Deze uiterst intelligente jongen werd in het elitaire vriendengroepje van Webster opgenomen en wist zich daar meer dan staande te houden. Aan het einde van hun schooltijd pleegde een onopvallende klasgenoot zelfmoord; volgens 'de geruchtenmachine' omdat hij een meisje zwanger had gemaakt. Is dat niet zijn recht, merkt Adrian op, tot verbazing van zijn vrienden. Daarna gingen de vrienden in verschillende Britse steden studeren. Tony had een tijd een relatie met Veronica; na hun pijnlijke breuk scheef Adrian hem dat hij op dat moment iets met haar had. Niet lang daarna maakte ook Adrian een einde aan zijn leven.
Dat is allemaal al lang geleden als Tony in het tweede deel van Alsof het voorbij is een brief van een notaris krijgt: de moeder van Veronica is overleden en heeft Tony in haar testament wat geld én een dagboek van Adrian Finn nagelaten. Waarom in vredesnaam? Hij zoekt contact met Veronica, die hij in geen jaren heeft gezien. Dan dringt zich algauw de vraag op of hij wel goed heeft begrepen wat er zich in het verleden heeft afgespeeld. Hoe het ook zij: aan wat er is gebeurd valt niks meer te veranderen…
Julian Barnes schreef een in omvang kleine roman, die een grote indruk weet achter te laten.

Julian Barnes (1946) is een van Engelands beroemdste schrijvers. Zijn werk is met meerdere grote prijzen bekroond. Barnes werd vier keer genomineerd voor de prestigieuze Man Booker Prize en met Alsof het voorbij is won hij hem daadwerkelijk.

Meer lezen van Julian Barnes?
Flauberts papegaai
Hoogteverschillen