ALLES HOUDT OP TE BESTAAN

ELIZABETH BRUNDAGE

In haar psychologische thriller Alles houdt op te bestaan beschrijft Elizabeth Brundage een gruwelijke moord, een slecht huwelijk en een plattelandsgemeenschap in verval, op een manier die je nachtrust ernstig in gevaar brengt.

Het sneeuwt op 23 februari 1979. June Pratt en haar man Joe gaan net aan tafel als de bel gaat. Op de stoep staat George Clare, de man van het vreemde gezin dat sinds kort in 'de boerderij van Hale' woont, een eindje verderop. Hij heeft zijn driejarige dochtertje in zijn armen. 'Mama au,' zegt ze. 'June had zelf geen kinderen, maar had wel haar hele leven honden gehad en ze zag in de ogen van het kind hetzelfde donkere weten dat bevestigde wat alle dieren wisten: dat de wereld vol kwaad was en elk begrip te boven ging.' 'Mama' blijkt gruwelijk vermoord te zijn en het kind zou daarvan de enige getuige kunnen zijn. Wat heeft zij gezien of gehoord? Ze kan het niet vertellen. Zo begint Alles houdt op te bestaan, de literaire thriller van Elizabeth Brundage.
Na deze proloog duikt de schrijfster uitgebreid in het verleden. We maken kennis met het echtpaar Clare: George, hoogleraar kunstgeschiedenis in de stad, zijn vrouw Catherine en hun dochtertje Franny. Ze hebben in 1978 voor een zacht prijsje de boerderij van de familie Hale kunnen kopen, omdat de ouders van de drie broers Hale - Eddy, Wade en Cole - er zelfmoord hebben gepleegd, nadat hun melkveebedrijf failliet ging. Maar dat weet Catherine niet. Zij voelt echter wel dat er iets niet klopt in haar 'spookhuis'. Met haar man kan ze haar gevoelens niet delen: George is overspelig en onaardig. Intussen blijven de broers Hale steeds terugkomen naar de boerderij, ieder met een eigen reden. En dan wordt Catherine op een dag met een door een bijl doorkliefd hoofd aangetroffen. Wie heeft dit gedaan en waarom? George is de eerste verdachte.
Alles houdt op te bestaan is meer dan een psychologische thriller. Elizabeth Brundage beschrijft ook een plaatsje dat betere tijden heeft gekend, mensen die in verwarring zijn, en een nieuwe tijd die zich aandient. En dat doet ze zo pakkend dat dit een boek is waarin je geheel kunt verdwijnen.

Elizabeth Brundage wilde scenarioschrijfster worden, maar ze bleek niet het daarvoor benodigde 'spijkerharde' karakter te hebben. Met haar vierde roman Alles houdt op te bestaan brak ze door naar een groot en internationaal lezerspubliek.