WE MOETEN HET EVEN OVER KEVIN HEBBEN

LIONEL SHRIVER

In de roman We moeten het even over Kevin hebben van Lionel Shriver probeert een moeder te begrijpen hoe haar zoon een psychopaat heeft kunnen worden. Dat levert een intrigerend boek op, want we horen alleen haar kant van het verhaal…

Zelden heb ik een beklemmender roman gelezen over het moederschap dan We moeten het even over Kevin hebben van de Amerikaanse schrijfster Lionel Shriver. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Eva Khatchadourian (een Amerikaanse van Armeense afkomst) en dat doet ze in de vorm van brieven die ze schrijft aan haar ex-man, Franklin. ‘Een jaar en acht maanden geleden’ is er iets verschrikkelijks gebeurd. Tijdens een schietpartij op de Gladstone High School heeft Kevin, de zoon van Eva en Franklin, zeven kinderen en twee volwassenen vermoord. Nu zit hij in de gevangenis. Eva is in Gladstone blijven wonen, waar ze de haat van haar buren (en mede-ouders!) lijdzaam ondergaat.
In haar brieven aan Franklin kijkt Eva terug op hun gezamenlijke leven. Ze heeft toch weinig anders te doen. 'De tijd hangt als vervelde huid aan mijn lichaam.' Franklin was degene met de kinderwens. Eva, schrijfster van een succesvolle reeks reisgidsen en dus zelden thuis, liet zich in 1983 door hem overhalen. Haar zwangerschap doorstond ze met gemengde gevoelens, de bevalling was pittig. 'Op het moment dat Kevin werd geboren, associeerde ik hem met mijn eigen beperkingen, niet alleen met pijn en lijden, maar met een nederlaag.' Kevin bleek geen gemakkelijke baby. In plaats van de wereld te bereizen zat Eva thuis met een kind dat het leven van de mensen om hem heen, en vooral dat van zijn moeder, zuur maakte. Zijn vader vergoelijkte zijn zoons gedrag, wat het huwelijk niet ten goede kwam. Na zeven jaar werd er nog een dochtertje geboren, aan wie Eva zich wél kon hechten.
Was er van het begin af iets mis met Kevin? Of valt zijn gedrag Eva aan te rekenen omdat zij nooit van hem heeft kunnen houden? En hoe betrouwbaar is haar versie van het verhaal eigenlijk? Lionel Shriver schreef met We moeten het even over Kevin hebben een ongemakkelijk maar razendknap boek.

Lionel Shriver (1957) werd geboren in het Amerikaanse North Carolina en woonde in Nairobi, Bangkok en Belfast voordat ze zich in Londen settelde. Met haar wereldwijde bestseller We moeten het even over Kevin hebben won ze de Orange Prize for Fiction. Het boek werd in 2011 verfilmd, met Tilda Swinton in de rol van Eva.

Andere confronterende romans van Lionel Shriver lezen?
Big Brother
De Mandibles