TULPENLIEFDE

FEMKE ROOBOL

Een vrouw met een groot talent, het zeventiende-eeuwse Nederland dat daar niet op is ingericht en een meeslepend verhaal: dat biedt Femke Roobol in haar historische roman Tulpenliefde.

Femke Roobol vertelt in Tulpenliefde het verhaal van een getalenteerde, koppige vrouw die tegen de stroom in haar dromen probeert te verwezenlijken. Haar naam is Hester Falliaert en in 1635 gaat ze in de leer bij de enige vrouw die in Haarlem zelfstandig het schildersvak mag uitoefenen, de werkelijk bestaand hebbende Judith Leyster.
Koopmansdochter Hester heeft op haar zesentwintigste al een moeilijk leven achter de rug: haar moeder stierf jong, waarna haar vader haar liet opvoeden door ('wegstuurde naar', denkt Hester) haar oom Elias in Leiden. Daar ontdekte ze haar talent voor de schilderkunst. Na een traumatische ervaring is ze nu terug in haar geboorteplaats Haarlem, waar ze een professioneel leven als kunstschilder wil opbouwen, liefst in een eigen atelier. Haar vader ziet haar liever gewoon trouwen en kinderen krijgen, zoals het hoort voor een vrouw. Via rolmodel Leyster hoopt Hester echter dat zij zich net als zij bij het gilde zal kunnen inschrijven en zich als zelfstandig schilder zal kunnen vestigen. De twee vrouwen raken bevriend.
Als Hesters vader sterft aan de pest ('de straf van God voor onze zonden' in de volksmond) wordt er een dikke streep door haar plannen gehaald. Ze moet wekenlang in quarantaine binnen blijven. Collega-schilder Christiaan Blansjaar, die ze bij Leyster heeft leren kennen, laat zich daardoor niet weerhouden en zoekt haar op. Als Leyster naar Amsterdam vertrekt, besluit Hester met Christiaan te trouwen. Gelukkig maakt het huwelijk haar echter niet, want hij ontpopt zich als een hebzuchtig wezen dat haar in haar vrijheid beknot. Tegen de achtergrond van de tulpenkoorts die in Nederland heerst, bedenkt Hester een list om zichzelf te bevrijden…
De Gouden Eeuw, sterke vrouwen en een goed verhaal vol smakelijke details (zo is 'gerst met pruimen en kaneel. Wittebroodsop. Knollen in boter en gehakt van schapenvlees met rozijnen en appels' in de zeventiende eeuw een feestmaal) - als liefhebber van historische romans ben je bij Femke Roobol in goede handen, zo ook in Tulpenliefde.

Femke Roobol (1966) studeerde Italiaans en Scandinavistiek en werkte als lerares Frans op middelbare scholen, totdat zij haar hart volgde en zich fulltime aan het schrijven van historische romans ging wijden. De Duitse vertaalrechten van Tulpenliefde, haar vierde boek, zijn verkocht aan de uitgever van onder andere Tracy Chevalier (schrijfster van het wereldberoemde Meisje met de parel).

Nu ook de andere historische romans van Femke Roobol lezen?
De laatste winter
Springtij