RONDOM DE ZON

PAULA MCLAIN

Ze was de eerste vrouw die solo over de Atlantische Oceaan vloog. Maar wie was Beryl Markham echt? Paula McLain probeert dit raadsel in haar biografische roman Rondom de zon te ontrafelen.

'Niemand, geen man of vrouw, heeft ooit vanaf deze zijde, van Engeland naar Amerika, de Atlantische Oceaan weten over te steken. En hoe zit het met jou, Beryl?' Zo wordt Beryl Markham (1902-1986) in 1934 uitgedaagd door de steenrijke J.C. Carberry. Ze neemt de handschoen op. Twee jaar later stijgt ze op in Engeland om aan haar recordvlucht te beginnen. Onderweg trekt haar leven aan haar voorbij - tenminste: in Rondom de zon, de roman die Paula McLain over Markhams leven schreef.
In 1904 arriveert de kleine Beryl vanuit Engeland in het koloniale Kenia, samen met haar ouders. Twee jaar later - Beryl is nog geen vijf - gaat haar moeder terug naar Engeland, omdat ze het in Afrika niet uithoudt. Ze komt niet meer terug. 'Ik wist niet hoe ik mijn moeder kon vergeten, net zomin als mijn vader wist hoe hij me kon troosten.' De leden van de vlakbij wonende Kipsigis-stam springen in dit vacuüm en nemen het meisje liefdevol in hun midden op. 'Ik maakte deel uit van de doornbomen en de hoge, vooruitgestoken cuesta’s, de dichtbegroeide heuvels die gekneusd leken; de diepe tussenliggende plooien en het hoge, tarweachtige gras.'
Beryl heeft een avontuurlijke jeugd op de paardenfarm van haar vader op het door McLain zintuiglijk beschreven Afrikaanse platteland en groeit op tot een vrouw die onafhankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Een van haar grootste liefdes wordt de legendarische hartenbreker Denys Finch Hatton. Ze deelt hem met Karen Blixen, die een koffieplantage runt en later Out of Africa zal schrijven. Maar Finch Hatton laat zich niet binden en Beryl heeft ook andere partners. Als ze moeder wordt, is ze vastbesloten om niet in de voetsporen van haar eigen moeder te treden. Ze ruilt het trainen van paarden in voor het vliegen…
Paula McLain schreef met Rondom de zon een betoverende roman die zowel romantisch, meeslepend als leerzaam is, over een complexe vrouw die zich nooit echt heeft laten kennen.

Paula McLain (1965) is een schrijfster die wel wat met Beryl Markham, de hoofdpersoon van Rondom de zon, gemeen heeft: haar ouders verlieten haar en haar zusjes toen zij vier jaar oud was en daarna groeide ze op in pleeggezinnen. Paula McLain had ook veel succes met haar biografische roman over schrijver Ernest Hemingway, Een eerste liefde in Parijs.

Ook Paula McLains romandebuut lezen?
Een eerste liefde in Parijs