TEGEN WIL EN DANK

ROBERT GODDARD

Liefhebbers van (historische) spionageromans zullen smullen van Tegen wil en dank, het tweede deel van Robert Goddards De wijde wereld-trilogie.

In Tegen wil en dank, het tweede deel van Robert Goddards De wijde wereld-trilogie, pakken we de draad op waar hij in Intrige in Parijs is blijven liggen. Wees gerust: het verhaal is dankzij een kunstgreep aan het begin van het boek ook voor nieuwe lezers goed te volgen. James - 'Max' - Maxted wil weten wie er achter de dood van zijn vader zit. Terwijl hij als lid van de Britse delegatie in 1919 deelnam aan vredesonderhandelingen in Parijs, viel Maxted senior van een dak. Max neemt geen genoegen met verklaringen van de overheid dat het om zelfmoord ging en besluit te infiltreren in het netwerk van de ongrijpbare meesterspion Fritz Lemmer, die volgens hem meer weet. Het lukt Max om geloofwaardig genoeg over te komen om een opdracht te krijgen: hij moet vanaf een Duits oorlogsschip dat in de haven van een van de Schotse Orkney-eilanden ligt een grijs dossier zien te stelen, waarop de letters NBM staan. Wie weet, denkt Max, staat daar meer informatie in over zijn vaders dood!
Maar zoals Lemmer hem al waarschuwde: ‘Er zijn altijd problemen. Word niet kwaad als die zich voordoen. Ze zullen je harden. Ze zullen je mogelijkheden vergroten.' Wijze woorden, die Max in zijn oren had moeten knopen. Want hij blijkt niet de enige te zijn die op het grijze dossier aast. En zijn tegenstanders kijken niet op een moord meer of minder. Max moet onvrijwillig zijn geheime identiteit prijsgeven en rennen voor zijn leven. En weer belandt hij in Parijs…
Onderhuidse spanning, subtiele hints en veel sfeerschilderingen van de wereld van net na de Eerste Wereldoorlog, dat is wat Robert Goddard in deze serie te bieden heeft. Hij onthoudt de nieuwsgierige lezer in Tegen wil en dank echter iets belangrijks, en wel het antwoord op de vraag waarom Max' vader stierf. Dat lezen we waarschijnlijk pas in het derde en laatste deel van deze serie. Geduld is dus geboden.

Robert Goddard (1954) noemt zichzelf op zijn website met enige zelfkennis Master of the Clever Twist, meester van de onverwachte wending. Hij is van oorsprong historicus en zijn belangstelling voor geschiedenis vind je haast in al zijn boeken terug. Hij heeft meer dan twintig thrillers geschreven.

Intrige in Parijs
Voltooid verleden
Besloten kringen