THOMAS DEKKER - MIJN GEVECHT

THIJS ZONNEVELD

Mijn gevecht, het boek waarin journalist Thijs Zonneveld het levensverhaal van de omstreden oud-profwielrenner Thomas Dekker optekende, heeft al veel stof doen opwaaien. Hoogste tijd dus om het te lezen!

'Ik had gedacht dat het anders zou zijn, de eerste keer (…)' denkt wielrenner Thomas Dekker (1984) in de eerste scène van dit boek. 'Maar er is niets spannends aan. Ik voel me ook niet nerveus. Dit is zakelijk. Doping is business. Maar dan wel business waar zo min mogelijk mensen vanaf mogen weten.' Het is maart 2006 en we treffen Dekker met een infuus in zijn arm in een hotelkamer. De - inmiddels beruchte - dokter Fuentes zit een eindje verderop. Thijs Zonneveld valt in zijn boek Thomas Dekker. Mijn gevecht met de deur in huis.
Thomas Dekker gold als hét talent van zijn generatie. Totdat het misging. In Mijn gevecht wil hij schoon schip maken. Aan journalist Thijs Zonneveld vertelde hij naar eigen zeggen álles en hij noemde daarbij namen en rugnummers. Dat kwam hem op veel kritiek te staan. Was het nou nodig om collega-wielrenners ongevraagd te 'outen'?
Dekker groeit op in een 'doodnormaal gezin': vader Bart is bagagesjouwer op Schiphol, moeder Marja badjuf. Voor zijn elfde verjaardag krijgt hij zijn eerste racefiets. 'Ik was een paperclipje en wielrennen de magneet.' In het begin gaat het allemaal vanzelf. Daarna maakt hij ondanks keihard trainen en handenvol vitaminen geen progressie. Het is tijd voor 'de volgende stap'. Algauw ontdekt hij echter hoe verslavend doping is… Daarna volgt de val, die in zijn geval diep is. In 2015 beëindigt hij noodgedwongen zijn wielercarrière.
Voor wielerprofs is er duidelijk meer dan fietsen alleen: naast drugs en drank is er ook alle ruimte voor (betaalde) seks. Best verrassend. Ook opvallend: Dekker spaart zichzelf niet in zijn boek. Hij noemt zichzelf materialistisch, arrogant, manipulatief. Hij is zelf zijn grootste vijand. Je kunt van zijn drang om de namen van (sommige) collega's te noemen van alles vinden, maar dat laat onverlet dat het goed geschreven Mijn gevecht een hard en eerlijk beeld geeft van de doorgaans zo gesloten wielerwereld. Dat maakt dit tot een belangrijk boek.

Thijs Zonneveld (1980) is oud-profwielrenner, journalist bij het Algemeen Dagblad en schrijver. Ook voor hem was er veel 'nieuw en schokkend' aan de verhalen die Thomas Dekker vertelde voor Mijn gevecht, zei hij in een interview. 'Het is niet alleen de doping. Het is ook het volkomen losgeslagen leven van drank, drugs en vrouwen. We vinden het belangrijk om te laten zien hoe het was in die tijd.'

De ereronde van de eland