LAAT ME GAAN

GAYLE FORMAN

Gayle Forman - bekend geworden met haar onweerstaanbare young adult-romans - bewijst met Laat me gaan dat ze ook overtuigend kan schrijven over volwassen personages met volwassen (huwelijks)problemen.

Laat me gaan van Gayle Forman is een uitzonderlijk soort feelgoodroman. Verwacht niet een jong stel dat elkaar na allerlei komische en minder komische verwikkelingen aan het einde van het boek in de armen sluit - Laat me gaan begint als dat allemaal allang is gebeurd. Maribeth Klein is vierenveertig jaar oud, woont in New York, is getrouwd met Jason, moeder van de vierjarige tweeling Liv en Oscar en redacteur van Frap, een lifestyleblad over beroemdheden. Ze heeft het zo druk dat ze echt geen tijd heeft voor een hartaanval. Helaas…
Het herstel van haar dubbele bypassoperatie valt niet mee: de tweeling vraagt haar aandacht (en heeft tot overmaat van ramp luizen!), Jason heeft het extreem druk op zijn werk (toeval?) en haar (adoptie)moeder, die komt helpen, blijkt in de praktijk vooral zelf hulp nodig te hebben - van Maribeth dus, van wie anders? En dan heeft ze nog commentaar ook. Bij Frap, tenslotte, lijkt ook niemand op haar te zitten wachten. Zo knapt Maribeth niet op. Ze beseft: als ze écht beter wil worden, zal ze het heft in eigen handen moeten nemen. Ze pakt een paar spullen in, neemt 25.000 dollar op en huurt op de bonnefooi een klein appartement in Pittsburgh. Makkelijk zat.
Via flashbacks wordt duidelijk dat Maribeths volwassen leven totaal niet strookt met de verwachtingen die ze daarvan als meisje had, en hoe ze tot haar wanhoopsdaad heeft kunnen komen. Ze wil met rust worden gelaten - en toch ook weer niet. In Pittsburgh bouwt ze een nieuw leven op, waarin ze eerst op zoek gaat naar haar biologische moeder en daarna heel voorzichtig weer toenadering zoekt tot Jason: per mail. Kunnen ze elkaar in het hier en nu weer bereiken zoals ze dat vroeger zo goed konden?
Gayle Forman vergaarde roem met haar young adult-romans. Met Laat me gaan bewijst ze dat ze ook heel overtuigend over en voor volwassenen kan schrijven.

Gayle Forman (1970) was journalist (en naar eigen zeggen wereldreiziger) voordat ze zich ontpopte als schrijfster van boeken voor young adults. Haar roman Als ik blijf was een wereldwijde hit en werd in 2014 verfilmd onder de titel If I stay, met Chloë Grace Moretz in de hoofdrol.

Meer lezen van Gayle Forman?
Als ik blijf
Wacht op mij